ASF a pus tunurile pe asiguratorii din România mai rău ca ANAF: Euroins a fost doar începutul, ce amenzi a mai dat

de: Alexandru Puiu
12 04. 2023

Luna martie 2023 va rămâne în istorie ca momentul în care un alt asigurator important din România a intrat în insolvență și a pierdut autorizarea de funcționare, Euroins. Tot atunci, însă, ASF a mai sancționat alte câteva companii importante din același domeniu.

Fie și cu sume mai mult sau mai puțin modice, ASF a acordat în luna martie mai multe amenzi unor giganți din domeniul asigurărilor. Un pic amuzant este că, pe lista sancționaților, se numără și Euroins, compania care tocmai a pierdut autorizația de operare și i-a fost cerută insolvența.

Giganții asigurărilor din România, amendați de ASF

Conform Economedia.ro, lista companiilor amendate luna trecută a început cu Euroins România Asigurare Reasigurare S.A., sancționată cu amendă în cuantum de 124.500 de lei pentru următoarele fapte:

  • încălcarea prevederilor art. 3 alin. (1) din Norma nr. 4/2018 privind gestionarea riscurilor operaţionale generate de sistemele informatice utilizate de entităţile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate şi/sau supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, în sensul că Societatea nu a realizat în mod adecvat identificarea tuturor sistemelor importante, respectiv nu a inclus în aceste sisteme software, aplicația Arhimed.
  • încălcarea prevederilor art. 14 alin. (1), art. 18 alin. (12) și 21 alin. (1) și alin. (3), din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, cu modificările și completările ulterioare, în sensul că:
  • nu a transmis, la cererea păgubitului sau a mandatarului acestuia, în termen de 7 zile de la solicitare, valoarea maximă de despăgubire;
  • societatea nu a formulat un răspuns cererii părții solicitante în termen de 30 de zile de la data înaintării cererii de despăgubire, fie formulând în scris o ofertă de despăgubire justificată, transmisă cu confirmare de primire, fie notificând părţii prejudiciate în scris, cu confirmare de primire, motivele pentru care nu a aprobat, în totalitate sau parţial, pretenţiile de despăgubire;
  • societatea nu a notificat în scris persoana prejudiciată/asiguratul, în termen de 5 zile lucrătoare de la data deschiderii dosarului de daună şi întocmirea procesului-verbal de constatare, cu privire la intenţia de a desfăşura investigaţii, și/sau rezultatul motivat al investigaţiilor nu a fost comunicat în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizare.
  • încălcarea prevederilor art. 18 alin. (2) lit. b), art. 18 alin. (4), și art. 19 alin. (5) lit. h), lit. k) din Norma nr. 20/2017 privind asigurările auto din România, în sensul că:
    • societatea nu a informat în scris partea prejudiciată, cu privire la documentele care trebuie depuse pentru soluţionarea pretenţiilor de despăgubire, nici în procesul de avizare și nici prin procesul verbal de constatare care nu cuprinde lista documentelor necesare a fi depuse de către persoana prejudiciată pentru finalizarea dosarului de daună şi efectuarea plăţii;
    • procesul-verbal de constatare nu cuprinde informarea persoanei prejudiciate cu privire la dreptul acesteia de a se putea adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărei unităţi reparatoare auto.

Allianz-Țiriac Asigurări S.A. a fost sancționată cu amendă de 78.000 lei pentru următoarele fapte:

  • încălcarea prevederilor art. 21 alin. (4) și (2) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, cu modificările și completările ulterioare, în sensul că:
  • nu a notificat părţii prejudiciate respingerea pretenţiilor de despăgubire, precum şi motivele respingerii;
  • nu a achitat despăgubirea în termen de 10 zile de la data acceptării ofertei de despăgubire.

Groupama Asigurări S.A. a fost sancționată cu amendă de 74.900 lei pentru următoarele fapte:

  • încălcarea prevederilor art. 21 alin. (4) și (2) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, cu modificările și completările ulterioare, în sensul că:
  • nu a notificat părţii prejudiciate respingerea pretenţiilor de despăgubire, precum şi motivele respingerii;
  • nu a achitat despăgubirea în termen de 10 zile de la data acceptării ofertei de despăgubire.